torstai 31. maaliskuuta 2011

"What's hot in education" or "what's applicable in education"?

Otsikosta poiketen en kuitenkaan kirjoita englanniksi.

Tarkistelin tässä Applen, Immersive edun, Mindsnacsin ja muiden opetussovellusten parissa toimivien tahojen näkemyksiä siitä, "mikä on kuumaa opetusalalla". Näkemyksissä oli selvä ristiriita siihen, mikä "tuntuu toimivan" opetusalalla. Toki käsitteellä kikkailu kuuluu myös tähän toimialaan. "Education" mielletään usein selvästi tarkoittamaan myös sen mitä lapsi kotona tekee iskän tabletilla, mutta itse mieltäisin sen enemmän koulutusinstituution harjoittamaksi opetukseksi. Minulle on tuttuja käsitteet informaali-, formaali- ja nonformaali oppiminen ja ymmärrän niiden merkityksen tässä yhdeydessä; en toivo blogini herättävän paljoa saivartelua.

Miksi pelifirmojen, jotka opetuspelejä tekevät, sivuilta löytyy yliopistojen proffien hihkaisuja "It has exeeded our expectations?" Miksi siellä ei lue, että "working with the students and teachers was very encouraging"? Testit koulun arkeen integroituina eivät taida olla kovin tavanomaisia, mutta antaako sitten joku muu tapa yhtä hyvän kuvan? Toki jos education sanalla tarkoitetaan kaikkea mahdollista opetusta voidaan tuloksia tarkastella vain yksilön oppimisen kannalta, jos taas mietitään education sanaa osana instituution toimintaa ei kuva ole todellinen.

Mainitsin, että pelien hyödyn käyttöönottoa kouluissa todennäköisesti hidastaa henkiökunnan osaaminen ja uskallus pelien käytön ja tuntemuksen suhteen. No onneksi usein kiinnostus näyttäisi kompensoivan tätä! Mutta toinen mainitsemaani hankaloittajaa ruokkiva tekijä koulujen arjessa on: jatkuvasti lisääntyvät erinäiset opeteltavat hallinnolliset ohjelmat. HS:n toisella sivulla oli aiheesta puhetta, että suomalainen tiedepolitiikka pönkittää hallintoa, eikä niikään tieteenteon kehittymistä ja yliopistojen toimintaa muidenkin prosessien osalta. Sama tiedepolitiikka taitaa ulottaa lonkeronsa myös kouluihin. Kolme - viisi eri päällekäistä hallinnon ohjelmaa antavat varmasti haasteen opettajille ja syövät samalla hyvää henkeä tvt:n opetuskäytöltä.

Jos olisin ohjelmistofirman pomo, niin seuraava projekti olisi kokonaisvaltainen sähköinen "oppimis- ja opetusympäristö", johon kuuluisivat kaikki ripotellut palaset ja rehtoreiden ja opettajien arjen hallinta kävisi yhden oven kautta. Vanhasen ja Gatesin kultainen kädenpuristus Liven käyttöönotosta kouluissa saattaakin aiheuttaa kultaisen suihkun toisaalla.

Toimintakenttäänsä on aina hyvä välillä avata myös itselleen. Firman strategia on kiteytetty. Se on salainen ja tehokas!

Santeri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti